הרב אורי שרקי

מסעי - הגמילה מן המדבר ומסע בזמן

סיכום שיעור - עוד לא עבר את עריכת הרב




(לג, א) אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם: בְּיַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן.

סיום ספר ב"מדבר" בפרשות מטות-מסעי היא הגמילה מן המדבר. יש כאן רשימה של 42 מסעות. השהייה במדבר היא מסע, נדודים. יש מי שאוהב את המדבר ויש משהו מהמדבר (כולל הגלות שהיא מדבר העמים) שנשאר בזהות היהודית. יש יהודים שמזהים את יראת השמיים שלהם עם שחזור הזהות הגלותית. יש צורך לדבר ולהתלבש כמו בגלות ובית הכנסת יראה ויתנהל כמו בגלות.

הדבר נובע מקושי לעבור למימד יותר רחב של הזהות וזו הזהות הלאומית. הזהות המדברית מלמדת שהעולם הזה הוא מדבר שצריך לעבור אותו אך הוא לא מהווה מטרה בפני עצמה. הדבר נובע ממהות הזמן שהוא מהות מוזרה ביותר כיון שהזמן הוא מה שמבטל ומכלה כל דבר. מה שהיה לא ישוב ומה שהיה לא יהיה. כדי להתגבר על כך יש צורך במסע בזמן. דרך אחת של מסע בזמן היא התשובה שבה חוזר אדם במחשבתו למועד החטא ומתקן כעת את מחשבתו הקודמת.

באופן כללי יש שלושה דברים שמגבילים אותנו: הזמן – אני כעת בזמן הזה ולא בזמן אחר. המקום – אני במקום מסוים ולא במקומות אחרים. הנפש – אני רק אני ולא שום אדם אחר. מצד הנשמה אנו חשים אין סופיות ומצד המציאות אנחנו מוגבלים.

יש לכך כמה פתרונות. הפתרון הראשון הוא פשוט למות, אך אז יש נסיגה אל האיון וביטול העצמיות. האפשרות השניה היא למצוא את המימד האין-סופי של הזמן, המקום והנפש. הדבר אפשרי ע"י תשובה ,שמגלה את האפשרות לנסוע בזמן. האפשרות השלישית מתקיימת בקודש הקודשים. יש שם מצב של ביטול המקום (כי המקום שם אינו מספיק לארון הברית, שבכל זאת נכנס). ויש אדם שכולל את כולם וזה הכהן הגדול, שנושא על ליבו את שמות בני ישראל. וכאשר הכהן הגדול נכנס לקודש הקודשים ביום הכיפורים שבו מתבצעת התשובה הכללית, הרי שכל הגורמים המגבילים מתבטלים. אמנם רק הכהן הגדול יכול לעשות זאת אך זה מראה שבכח האדם להתגבר על המגבלות הללו.

בדיני תפילה כתוב שאדם שאינו יודע את כיוון התפילה יכוון ליבו כנגד בית קודשי הקודשים. איך יכוון אם אינו יודע איפה הכיוון? אלא שהוא צריך לכוון שליבו יהיה בית קודשי הקודשים וזה מראה שלכל אדם היכולת להתגבר על הגורמים המגבילים.

המסע הזה של בני ישראל מהמדבר לארץ ישראל הוא אב-טיפוס לחיים בעולם הזה; זו נסיעה מתמדת ואסור לעמוד בעולם הזה אלא תמיד להתקדם. העולם הזה הוא עולם השינוי ומה שניתן לעשות עכשיו אולי לא יהיה אפשרי אחר כך.

לסיכום: המדבר אינו מטרת עם ישראל ויש צורך להיגמל מן הגלות ולעבור את השינוי וההתקדמות הנדרשים כדי לקיים את דבר ה' בארץ ישראל.