הרב אורי שרקי

כי תבוא - מקום המקדש

סיכום שיעור - עוד לא עבר את עריכת הרב




( דברים כו,ב) וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם.

 

מהו המקום אשר יבחר ה'?

היום אנחנו יודעים שהכוונה להר הבית בירושלים אך מקום זה לא נאמר במפורש בתורה.

גם מקומות נוספים נאמרו ברמז. אברהם מקבל הוראה מה' "לך לך... אל המקום אשר אראך" ולא הוזכרה הארץ במפורש עד שבא אליה.

כך גם כשנשלח לעקוד את יצחק: "אל אחד ההרים אשר אומר אליך" ולא הוזכר שם ההר במפורש.

 

מדוע לא הוזכר שם המקום במפורש?

רואים שיש בתורה מצבים של מפגש עם דבר גדול והדבר לא מוזכר על כל פרטיו אלא ברמז שיובן בהמשך. יש כעין רתיעה מלומר את שם המקום הגדול במפורש. הדבר נובע מזה שאם הדבר יאמר במפורש אז האנשים יתפסו את המקום ברמה האישית הנמוכה שלו באותו זמן. למשל: אם היה משה מזכיר את ירושלים הייתה עולה השאלה: הכפר הכנעני העלוב בהרי יהודה הוא המקום אשר בו בחר ה'? כך שכאשר הדבר לא גלוי אין הקטנה אנושית שלו והוא נשאר בגדלותו העליונה וכפי שאכן יהיה בסופו של התהליך.

הרמב"ם במורה נבוכים מסביר שיש שלוש סיבות לאי הזכרת המקום במפורש.

1) אם הגויים היו יודעים שזה מקום קדוש היו ממלאים אותו בעבודה זרה. הרבה מקומות קדושים שרדו כקדושים גם לאחר מפלת הדת שראתה בהם קדושה. כך אם נבדוק מסגד יתכן שנמצא שהוא בנוי על יסודות של כנסיה קדומה שמצידה בנוייה על יסודות של מקדש אלילי שקדם לה שהוא בנוי על מערה שבה נערכו טקסים ע"י האדם הקדמון. הרצון של התורה הוא שמקום המקדש יהיה בקדושה עליונה מקורית ולא המשך של מקומות קדושים עתיקים.

2) אם הגויים היו יודעים מהו המקום הם היו נלחמים עליו בחירוף נפש כדי שלא נכבוש אותו והדבר היה גורם לאבדות בצבא ישראל.

3) ההסבר הנכבד מכולם: כדי שלא תהיה מריבה בין השבטים שכל שבט ירצה שהמקום הזה יהיה בחלקו.

יוצא שלפי הרמב"ם הבעיות מול הגויים הן אמיתיות אך ניתן להתגבר עליהן. לעומת זאת בעיה של מאבקים בתוך העם הרבה יותר חמורה וקשה לפיתרון.