על מה השמחה ביום ירושלים?

ד' בסיון תשס"ז

שאלה:

אני חושב שיש לי "בעיה "כלשיה והיא שאני לא מצליח להבין על מה שמחים כ"כ ביום ירושלים... ניסתי לשמוע הסברים שונים אך שום דבר לא הספיק לי ולא שיש לי משהו נגד המדינה להפך ביום העצמות אני שמח מאד ואפילו הייתי אומר באופן טבעי ממש בלי שיכנועים ותרוצים ,אני חוגג סעודת חג אומר הלל בשמחה ובברכה (וזאת למרות כל מה שהמדינה עשתה לי - כפי שנהוג לומר...) ראשית איני חושב שניתן לומר ששימחת יום ירושלים היא על הנצחון במלחמת ששת הימים ועל ניסי המלחמה , שאם כן הינו צריכים לחגוג אחרי כל מלחמה שהיתה לנו ולא ניתן לומר שבמלחמות האחרות היו פחות ניסים שכן במלחמת יום כיפור כבר כמעט הוכרז ע"י ההנהגה על חורבן בית שלישי ח"ו ועוד יותר ניסים גלויים ראינו במלחמה האחרונה שאם כזה שר בטחון לא ירינו טילי גרעין על עצמנו ...

אני מבין שהפשט ביום זה הוא כשמו על שחרור ירושלים ושאר חלקי הארץ, אז על שאר חלקי הארץ ששחררנו רוב מה ששחררנו כבר אינו בידנו (סיני רצועת עזה שיטחי A) ויש גם חלק שלנו אך בכיאלו צפון השומרון שמשם גורשו היהודים וגם היכן שכן יושבים יהודים המדינה לא מכילה ריבונות ורוב האומה מואסת בארץ חמדה על מתישביה ... גם עתידה של הרמה נשחק ועורב שלום בדרך מסוריה... כך שעדיין ניתן לומר "היכן שכם שלנו חברון שלנו אנו שוכחים את זה?"

ולגבי ירושלים עצמה ודאי שיש שיפור מהמצב לפני המלחמה ,אך יש התדרדרות גדולה מהמצב שאחרי המלחמה למצב כיום, ראשית בויתור על ריבונות אמיתת על הר הבית שבפועל אינו בידנו שועלים מתהלכים שם ויהודי אינו יכול להתפלל שם (בלי קשר למותר או אסור לעלות לאן כמה ואיך)איננו חופשיים לעשות כעולה על רוחינו אפילו ברחבת הכותל בבנית איזה גשר מסכן , כל החפירות במנהרות נעשות כגנב בלילה ותוך כדי ריצוי של הווקף, ירושלים של תוך החומות אינה נחלת כל העם מפחיד עד בלתיניתן להסתובב בתוך הרובע המוסלמי יש שכונות במזרח העיר שאפילו משטרתנו הנחושה מפחדת להיכנס ולאכוף את חוקי המדינה כך שבעצם חוץ מלקבל ביטוח לאומי אין קשר למדינת ישראל...

היוצא מכל זה הוא שאין שליטה על ההגה של ירושלים כלו' הר הבית אז אנו יושבים מאחורה וחושבים שאנו נוהגים...

ושנית שכמו שאם ח"ו תיפסק עצמעותה של המדינה יבוטל יום העצמעות כך בכך שוויתרנו והרסנו את רוב הישגי שחרור העיר ושאר חלקי א"י מה יש לחגוג??

כך שכפי שאמרתי אני בבעיה כי למרות כל הנ"ל אני היתי רוצה לשמוח ככל עם ישראל ביום זה ולכן הודה לרב אם ישלח לי תשובה טובה ו/או יפנה אותי לשעורים שיכולים לעזור לי (ניסתי לשמוע כמה בערוץ מאיר אך זה לא הועיל...)

דבר נוסף, רציתי לדעת מה בדיוק הנחיותה של הרבנות לגבי יום זה לגבי ההלל (אני אומר אך בלי ברכה ועם פחות שמחה מאשר יום העצמאות)???


תשובה:

השמחה היא על ההצלה ממוות לחיים.

אחרי מלחמת יום הכיפורים היה דיון על קביעת יום הודאה על ידי הרבנות הראשית. הוחלט שלא לעשות משום שהעם היה בדיכאון למרות הנצחון אבל בקשו להתכוין להודות על הנצחון באמירת ההלל של יום העצמאות.

מה שאתה אומר שהשגי המלחמה נפגעו הרבה הוא סיבה לחגוג כדי שהעם לא ישכח את חשיבות ירושלים. מלבד זאת יש לחגוג את ישועת ה' גם כשבטלה התוצאה של הישועה. כשם שאנו חוגגים את פסח למרות שחרב הבית הראשון.

הנחיית הרבנות לגבי יום ירושלים היתה כבר מההתחלה לומר הלל שלם בברכה, ומעולם לא שונתה.