ראיון עם הרב שרקי על פרשת האלוף מרום (צ'ייני)

מאת: עידן יוסף

י"ב באדר תשס"ט

פורסם באתר חדשות מחלקה ראשונה




הרב אורי שרקי, ראש המחלקה הישראלית במכון מאיר ומהמוערכים שברבני הציונות הדתית, רואה בפרשת האלוף אלי מרום (צ'ייני) עליית מדרגה חיובית בדעת הקהל. בשיחה עם News1 הסביר כי "הסערה הציבורית שהתעוררה בעקבות הערתו של הרמטכ"ל לאלוף, שנתפס לעבירה ששייכת לכאורה לצנעת הפרט, היא מלאת משמעות וטעונת ערכים מאוד".

על מה בעצם הוויכוח?

"הוויכוח הציבורי נסוב סביב השאלה האם יש כאן זכות של האדם מחוץ ל"שעות העבודה" שלו לעשות ככל העולה על רוחו דבר שאף על-פי ששפלותו המוסרית גבוהה מצוי, לצערנו, בציבור, או שיש עניין לציבור להעיר גם על התנהגותו המוסרית של מי שמופקד להגן על בטחון המדינה ושפעילותו נוגעת לכלל כולו".

מדוע הכניס הרמטכ"ל את ראשו בקלחת?

"דווקא כאן יש התנגשות מעוררת עניין בין הנורמות הפורמליסטיות של החברה המערבית לבין הדנה בזכותו של אדם לשמור על תחום חייו הפרטיים כל עוד אינו פוגע בציבור, לבין תחושה אינסטינקטיבית של עם ישראל, וגם של הרמטכ"ל בכללו, שבעניינים הנוגעים לבטחונה של המדינה נאמרה כבר ההערה המוסרית העליונה של התורה 'כי ה' אלוהיך מתהלך בקרב מחנך, ולא ימצא בך ערוות דבר ושב מאחריך'".

אז זה בעצם עניין מוסרי-דתי?

"ישנה איזושהי ידיעה עמוקה בנפש הישראלית, גם אם היא אינה כתובה בחוק וגם אם היא לכאורה סותרת את חופש הפרט, שהעמידה של עם ישראל במלחמה היא עמידה ערכית. באים להילחם בשם ערכים, בשם השכינה השורה בתוכנו, ולכן, אף על-פי שלא ידעו להסביר מדוע ראו לנכון רשויות הצבא להתעורר מול התנהגות שיש בה נפילה מוסרית ביחס לערכי הקדושה והטהרה. עצם הוויכוח מראה שמשהו מתחיל לבצבץ בהכרה הציבורית ומשהו מתחיל להשתנות בזהות הישראלית לטובה ולברכה".