"לפתוח את שערי בית המדרש"

הראיון של ישי פרידמן עם הרב אורי שרקי, פורסם באתר "מעייני הישועה", כ"ב בניסן תשס"ט




הרב אורי עמוס שרקי, מרבני מכון מאיר, אמר היום (ה' כ"ב ניסן) בכנס "בין ישראל לעמים" ברמלה כי העם היהודי אמור להוביל מסר אוניברסאלי כלפי האנושות כולה. אי העברת המסר הזה כלפי העולם, אומר הרב שרקי, גורמת לסיבוכים הגדולים ביותר במציאות.

"מלחמת ששת הימים הייתה אירוע חדש, מאורע תנכי בלב המאה העשרים. בתוך המודרנה התפרצה הויה השייכת לעולם אחר לגמרי", אמר בכנס הרב שרקי והמשיך, "עם ישראל חזר למקומות שמהדהדים בתת מודע הקולקטיבי הנוצרי וגם זה החילוני. נוצרה בעולם ציפייה לשמוע משהו חדש מציון, במיוחד אחרי השואה."

אלא שעם ישראל, לדברי הרב שרקי, לא ניצל את שעת הכושר. "אנחנו חמסנו מהעולם את ברכתו. משום שאומות העולם ציפו שליהודים יהיה מה לומר. ואם אנחנו לא רוצים לומר שום דבר - אז העולם מפתח איזו מין נקמה, העולם דורש מאיתנו להחזיר את ארץ ישראל."

כאן החל הרב שרקי לומר כי על בתי המדרש לפתוח את שעריהם לעולם התרבות האנושית הכללית. "הגיע הזמן לפתוח את השערים. אם יש לנו מה לומר לאנושות צריכים לפתוח את השערים להיכלות התרבות."

לדברי הרב שרקי, מלבד העיסוק בתוך הבית מדרש פנימה, בד' אמות של הלכה, ומלבד המפעל הלאומי הפרטי של העם היהודי ישנה גם חובה נוספת והיא המסר האוניברסאלי שהעם היהודי אמור להעביר לאנושות. דוגמא למסר אונברסאלי שכדאי להעביר היום, לפי הרב שרקי, הוא היחס לאפיפיור מנהיג העולם הנוצרי. "אם נאלץ להיפגש עם האפיפיור", אומר הרב שרקי, "יש כמה דרכים שאפשר לבחור. אפשר לברוח ולהתחמק, אפשר גם להיות נחמד, ואפשר גם להסביר לו מיהו ומה הוא מייצג. האפשרות השלישית תגרום להרבה התנגדויות אבל גם להקשבה חדשה."