הרב אורי שרקי

בין קבלה לפילוסופיה - סוד המלבוש

סיכום שיעור מתוך הסדרה "בין קבלה לפילוסופיה" בערוץ אורות

בעריכת ר' אברהם כליפא




חכמי הקבלה דיברו על ארבעה עולמות, הלוא הם עולם האצילות, עולם הבריאה, עולם היצירה ועולם העשייה. למעלה מעולם האצילות, מצאנו בתורת האר"י הרחבת דברים על עולם "אדם קדמון", שהוא היחס בין האינסוף לבין העולמות, שהקדמונים פחדו לדבר עליו.

למעלה מכל העולמות הללו, עולם המלבוש, עולם שכביכול מלביש את האינסוף. זהו אותו עולם שעליו נאמר בבראשית רבה שהקב"ה "הבהיק ממעטה אור לבושו" ומשם ברא את האור. זה העולם שהוא התורה של מעלה, אותה תורה שבה הקב"ה הסתכל כדי לברוא את העולם, אותה התורה שעשויה ממיליארדי מיליארדים של אותיות מעורבבות זו בזו, לא אותיות שאנו מכירים, אלא חלקי אותיות: יודין, ואווין, קווים ונקודות. עולם של התכנסות - נקודות, התפשטות - קווים, המעורבבים בכל מיני מגמות אפשריות, הוא הנקרא עולם המלבוש, והיא אותה התורה שהרמב"ן אומר עליה שמשה היה מעתיק ממנה את התורה שלנו של מטה.

נשאלת השאלה: מדוע חשוב לנו לדעת על אותו עולם עליון המורכב מרל"א שערים, מאתיים שלושים ואחד צירופים של שתי אותיות, וצירופי צירופים עד אין סוף, אותה תורה של מעלה? מכל זה אנחנו לומדים דבר אחד חשוב, כפי שכותב רבי חיים מוולוז'ין בשער ד' של ספרו "נפש החיים", שכאשר אנחנו עסוקים בתורה למטה, אנחנו נפגשים עם אותה תורה העליונה שלמעלה מכל העולמות, כך שאנחנו שותפים באמת עם הקב"ה במעשה בראשית, כאשר אנחנו לומדים את תורתו תורה עליונה לשמה באמת.